Zen er ikke kun apofatisk
Tim Pallis
Grethe Livbjerg, tak for din udm¾rkede artikel Buddhisme og kristen mystik.
Den er
nu mest om kristen mystik og meget lidt om buddhisme, men du l¾gger op til en
dialog med det, du kalder: "Autentisk buddhisme".
Ja, jeg
synes ogsŒ, at buddhister og kristne b¿r tale sammen, men jeg indser ogsŒ, at
det kan blive meget sv¾rt at finde et f¾lles sprog eller en mŒde at tale om
disse ting pŒ. Men i teologien tror jeg, at der er en vej, og du har da
allerede startet samtalen ved at n¾vne "den positive og negative vej"
i kristendommen. Det mŒ v¾re den katafatiske teologi og den apofatiske teologi, som du har i
tankerne.
Her kan
vi m¿des:
Det er
sj¾ldent man m¿der en kristen, som henviser til Gregor af Nyssa
(335-394), som et klart eksempel pŒ den negative teologi. I v¾rket Moses Liv fort¾ller han om den sky, som
Moses bliver Žt med pŒ toppen af Sinai bjerget.
Jeg har
altid v¾ret fascineret af denne Kappadokiske munks
erkendelse og tanker. Han er fadder til det v¾sentligste i bŒde ortodoks og
katolsk mystik.
Vi kan
ogsŒ m¿des omkring den kenotiske
teologi, hvor Jesus t¿mmer eller giver afkald pŒ sig selv. Jeg tror, at det er
det, du mener med, at Gud har Œbenbaret sig og har "transcenderet sin
transcendens". Vi har
mŒske
her en parallel til det buddhistiske anatman eller "uden selv" og til sunyata, som betyder "tomrum".
Det
vigtigste er imidlertid, at du siger, at hos
alle kristne mystikere finder vi disse to veje forenet, altsŒ den negative
og den positive vej. Disse to er ikke mods¾tninger, men uadskillelige og
indbyrdes afh¾ngige. Det er vi meget enige om.
Men her
er vi uenige:
Men nu
kommer grunden til, at jeg farer i bl¾khuset, for du siger helt skrŒsikkert: I Zen buddhismen m¿der man den absolut og
tilsigtede negative vej - uden at blive kompletteret med den positive. Hvor
har du det fra? William Johnston? Vel, han er nok en
kender af buddhismen, men ingen zen
buddhist i den forstand, at han ikke selv har v¾ret igennem traditionel zen tr¾ning.
Zen er ikke negativ, ikke kun apophatisk.
Den som
tr¾ner i zen arbejder ogsŒ pŒ at
forene de to veje. De f¿rste mange Œrs zen
praksis, hvor man f¿lger en zen
mester, betr¾der man den negative vej, indtil man kommer til det, som de
kristne mystikere kalder "uvidenhedens sky", hvor man sŒ at sige er
k¿rt fast og hverken kan komme frem eller tilbage. Det er ikke et
"intet", fordi intet er "intetk¿n" og d¿dt, men et
"ingen", fordi ingen er "f¾llesk¿n" og levende.
De to
veje forenes:
Men
dette er ikke nok. Derfra g¾lder det om at negere negationen eller at t¿mme
tomheden for at bryde igennem den negative spirituelle situation, sŒledes at
livet i al sin fylde kan Œbenbare sig. NŒr dette sker med miskundhed og lidt
hj¾lp fra ens mester, ser man alle tings egentlige
natur og kommer ind pŒ den positive vej, som dŽr forener sig med den
negative.
Hvor den
negative vej h¿rer op, bliver den Žt med eller assimileret i den positive, og
det forunderlige er, at her er nuv¾rets
situationstotalitet et "ingen", som er Žt med "alt", og det
er ens naturlige tilstand.