Zen er ikke kun apofatisk

 

Tim Pallis

 

 

Grethe Livbjerg, tak for din udm¾rkede artikel Buddhisme og kristen mystik.

 

Den er nu mest om kristen mystik og meget lidt om buddhisme, men du l¾gger op til en dialog med det, du kalder: "Autentisk buddhisme".

 

Ja, jeg synes ogsŒ, at buddhister og kristne b¿r tale sammen, men jeg indser ogsŒ, at det kan blive meget sv¾rt at finde et f¾lles sprog eller en mŒde at tale om disse ting pŒ. Men i teologien tror jeg, at der er en vej, og du har da allerede startet samtalen ved at n¾vne "den positive og negative vej" i kristendommen. Det mŒ v¾re den katafatiske teologi og den apofatiske teologi, som du har i tankerne.

 

Her kan vi m¿des:

 

Det er sj¾ldent man m¿der en kristen, som henviser til Gregor af Nyssa (335-394), som et klart eksempel pŒ den negative teologi. I v¾rket Moses Liv fort¾ller han om den sky, som Moses bliver Žt med pŒ toppen af Sinai bjerget.

 

Jeg har altid v¾ret fascineret af denne Kappadokiske munks erkendelse og tanker. Han er fadder til det v¾sentligste i bŒde ortodoks og katolsk mystik.

 

Vi kan ogsŒ m¿des omkring den kenotiske teologi, hvor Jesus t¿mmer eller giver afkald pŒ sig selv. Jeg tror, at det er det, du mener med, at Gud har Œbenbaret sig og har "transcenderet sin transcendens". Vi har

mŒske her en parallel til det buddhistiske anatman eller "uden selv" og til sunyata, som betyder "tomrum".

 

Det vigtigste er imidlertid, at du siger, at hos alle kristne mystikere finder vi disse to veje forenet, altsŒ den negative og den positive vej. Disse to er ikke mods¾tninger, men uadskillelige og indbyrdes afh¾ngige. Det er vi meget enige om.

 

Men her er vi uenige:

 

Men nu kommer grunden til, at jeg farer i bl¾khuset, for du siger helt skrŒsikkert: I Zen buddhismen m¿der man den absolut og tilsigtede negative vej - uden at blive kompletteret med den positive. Hvor har du det fra? William Johnston? Vel, han er nok en kender af buddhismen, men ingen zen buddhist i den forstand, at han ikke selv har v¾ret igennem traditionel zen tr¾ning.

 

Zen er ikke negativ, ikke kun apophatisk.

 

Den som tr¾ner i zen arbejder ogsŒ pŒ at forene de to veje. De f¿rste mange Œrs zen praksis, hvor man f¿lger en zen mester, betr¾der man den negative vej, indtil man kommer til det, som de kristne mystikere kalder "uvidenhedens sky", hvor man sŒ at sige er k¿rt fast og hverken kan komme frem eller tilbage. Det er ikke et "intet", fordi intet er "intetk¿n" og d¿dt, men et "ingen", fordi ingen er "f¾llesk¿n" og levende.

 

De to veje forenes:

 

Men dette er ikke nok. Derfra g¾lder det om at negere negationen eller at t¿mme tomheden for at bryde igennem den negative spirituelle situation, sŒledes at livet i al sin fylde kan Œbenbare sig. NŒr dette sker med miskundhed og lidt hj¾lp fra ens mester, ser man alle tings egentlige natur og kommer ind pŒ den positive vej, som dŽr forener sig med den negative.

 

Hvor den negative vej h¿rer op, bliver den Žt med eller assimileret i den positive, og det forunderlige er, at her er nuv¾rets situationstotalitet et "ingen", som er Žt med "alt", og det er ens naturlige tilstand.